Ülo Krigul "Nehalennia dunings" esmattekanne (esitab Ansambel U:)
1970 aastatel uhtusid Madalmaade põhjarannikul, Colijnsplaat ́i linnakese ümbruses, suurte tormidega
liiva alt ootamatult välja rooma-aegsed templivaremed. Need andsid tunnistust ammustel aegadel
siinsetel aladel asunud kadunud sadamalinnast. Tempel oli pühitsetud germaani-keldi juurtega mere- ja
kaupmeeste kaitsejumalanna Nehalennia ́le. Praeguseks seisab taastatud hoone taas samas kohas,
keset nüüdisaegse jahisadama atribuutikat. Lummutisliku meenutusena mingitest kaugetest aegadest ja
ruumidest. Kokkusattumuse tahtel olin ühel oma jalutuskäikudest seal rannas ülalkirjeldatu just
avastanud, kui tuli telefonikõne pakkumisega kirjutada teos U: ansamblile. Üks asi viis paratamatult
teiseni.
Teose algmaterjali määratleb üks üsna skulpturaalselt selgete piirjoonte ja omadustega kooskõla, mis
ennast ruumis aeglaselt erinevate nurkade alt vaadelda ja varieerida laseb. Aegamööda avardudes ja
murenedes lubab esiti üsna suletud struktuur endasse siseneda mõjutustel, mis tekitavad õhukanaleid
erinevate kihtide vahele. Muundades kristalset tardumust aegamööda plastilisemaks ning lagundades
heliruumi lõpuks tema enese algmaterjali eelsesse olekusse. Heli kui sellise peaaegu et käegakatsutavus
ja teisalt vahel peaaegu et kõrvalekuulmatus lubab tõmmata inspireerivaid paralleele füüsikalis-
materiaalsete ruumidega ja muutustega nendes. Transformatsiooniseadused kehtivad füüsikas ja
metafüüsikas sarnaselt.
Helil on inimruumi raamistikus justkui üsna konkreetsed füüsikaliselt mõõdetavad kokkuleppelised
parameetrid. Kõik, mis jääb väljapoole seda mõõtepiirkonda või kokkulepitut, aitab meil siiski ühendust
saada ja hoida muude ruumidega me ümber. Seistes rannas selle kunagise templi taaselustuse ees ja
sees tekib kummaline side nende kultuuriruumi- ja ajakihtidega, millega me tegelikult katkematult seotud
oleme. Mille osakesi me ikka ja jälle leiame, kaotame ja leiame uuesti. Maamärk sellest, et kõik on alati
kadunud, kaob praegu ja jääb kaduma ka edaspidi, on kuidagi rahustav.
Teos on pühendatud kallitele sõpradele Karis ja Reinhold Zorn’ile, kelle maja asub kohe Nehalennia
templi naabruses ja kelle lahkel kutsel oli võimalik sealsetel radadel ringi uidata.
Ülo Kriguli muusika on dünaamiline ja peidab endas erinevaid stiiliallikaid. Tema helikeeles ühinevad
postminimalistlik rütmienergia, sonoristlik tämbrimäng ja džässi-intonatsioonid. Kriguli uusimas loomingus
on süvenemas konstruktiivne mõtteviis – helilooja huviks on "vaadelda akorde ja nendevahelisi suhteid
kui geomeetrilisi kujundeid või graafilisi projektsioone".
www.helilooja.ee/liikmed/ulo-krigul